NMEA 2000 Marine Electronics Installer Training at METS Amsterdam November 18 & 22
Dear Marine Electronics Professional,
NMEA will offer all our marine electronics installer training certification classes immediately before and after the METS show in Amsterdam Netherlands this November. Please register early at the link below as these classes are anticipated to sell out!
Class Information:
RAI Elicium Building Room D202, second floor.
Start Time 0900 each day.
Monday November 18 – Basic NMEA 2000 Installer Certification
Friday November 22 – Advanced NMEA 2000 Installer Certification
Each course runs from 0900 until 1700 each day, with lunch included and a 50 question multiple choice certification exam at the end of each session. Here are the course descriptions below.
Basic NMEA 2000 Network Installer (N2K) -
This course covers the following topics: Cables, Connectors, Specifications Physical Planning & Documentation, Power Sources & Distribution, Voltage Drop Calculations, Data Messages (Parameter Group Numbers), Connecting to Other Data Sources, Network Setup, and Troubleshooting. Students will be guided through building a basic NMEA 2000 network at the conclusion of the training course.
Advanced NMEA 2000 Network Installer (AN2K) -
The NMEA2000 advanced course focuses on installations, setup, and diagnostic troubleshooting of moderately complex NMEA 2000® networks. The class consists of a PowerPoint presentation followed by "hands on” and the included class lunch. Students split into small groups at classroom work stations equipped with NMEA 2000® networks. The purpose of the hands-on portion is to provide students with the opportunity to demonstrate proficiency in the ability to build, configure, backup network files and evaluate network conditions using the diagnostic tools shown in the class. The training class features NMEA 2000®-certified products from major manufacturers such as Furuno, Garmin, Simrad, Raymarine, Maretron, Actisense and Airmar, including multi-function displays (MFDs), Instruments and sensors of the same function which require instancing. Most importantly, this allows students to get familiar with the diagnostic tools used in the training and offered to students at special reduced pricing from the NMEA. Please note there is absolutely no outside test equipment allowed in the class by students.
Pre-requisite: Student must have taken the basic NMEA 2000 Installer Training class.
Pricing for the Basic NMEA 2000 training course is $450 member / $650 non-member
Pricing for the Advanced NMEA 2000 training course is $650 member / $850 non-member
CLICK HERE TO REGISTER
Questions? Contact NMEA at, 410-975-9425 or email
NU LANSERAR Victron Energy sin nya Lithium Smart-serie NG (Next Generation). Den har betydande förbättringar jämfört med tidigare modeller.
Höjdpunkter:
- Flera förbättringar inklusive tillagd avläsning av cellspänningar och temperaturer.
- Maximal storlek för enskild bank ökad till 385 kWh.
- Moduler tillgängliga i 12, 24 och 48V.
- Skyddsklass IP65.
- Fäste för montering och remmontering.
- Följande modeller finns inledningsvis:
- 12V (12.8V): 50 Ah, 100 Ah, 150 Ah, 200 Ah, 300 Ah.
- 24V (25,6V): 100 Ah, 200 Ah, 300 Ah
- 48V (51,2V): 300 Ah
NU KOMMER efterföljaren till den populära rescueME MOB1 som funnits i många år. rescueME MOB2 är en utveckling som stöder det nya klass M-regelverket (som säger att en MOB-enhet med DSC-funktionalitet (Digital Selective Calling) ska kunna stänga av DSC-utsändningen automatiskt när ett anrop har tagits emot).
rescueME MOB2 är världens minsta MOB-enhet med AIS och DSC. MOB2 monteras inne på blåsröret i en uppblåsbar flytväst. Om flytvästen blåses upp, aktiveras MOB2 automatiskt samtidigt. Då skickar den ett nödmeddelande via AIS vilket gör att din position visas med en MOB-symbol på alla plottrar (som har en AIS). Dessutom skickar MOB2 ett anrop via DSC till din VHF-radio.
EFTER EN TID av frånvaro är nu Yacht Devices tillbaka på marknaden. Numera är bolaget engelskt, med tillverkning i Lithauen. Yacht Devices utmärker sig för smarta, prisvärda enheter för NMEA 2000.
I sortimentet finns bland annat motordataadapter, både för motordataspråket J1939 (som är det vanligaste) samt för motordataspråket J1708 (som till exempel alla Volvo Penta TAMD använder), omvandlare mellan NMEA 0183/2000, omvandlare mellan NMEA 2000 och wifi, avgastemperaturgivare, larmenheter, strömmoduler och roderlägesgivare.
ATT FELSÖKA ett NMEA 2000-nätverk kan vara svårt. Det gäller att förstå vad som kan vara fel. Allt i från att man använt sig av de fysiska designreglerna till att veta hur data skickas och ska konfigureras på respektive enheter eller skärmar.
Ett NMEA 2000-nätverk skickar all data digitalt 250 000 b/s. I en NMEA 2000-kabel finns det två ledare, CAN-H och CAN-L, ett strömpar (12V) samt en skärm (jord). För att felsöka signalerna har det tidigare funnits ett verktyg från Maretron som heter N2KMeter. Det ansluts till nätverket och med hjälp av ett vred kan man se nätverkets kondition. Dessvärre har N2KMeter utgått för ett tag sedan och inga alternativ har funnits förrän nu.
Vi lanserar PEAK-SYSTEMS diagnostikverktyg PEAK-MiniDiag samt PEAK Diagnostic Meter.
Produkterna är framtagna i samarbete med NMEA och är givetvis certifierade. Bägge enheter analyserar till exempel spänningsskillnader mellan datapar, jord, resistans, bustrafik och bitfel. Den lite mindre PEAK-MiniDIAG är perfekt för alla installatörer att ha med sig vid installationer och felsökning. Den större modellen erbjuder även möjlighet att se vilka PGN:er som skickas i nätverket på skärmen.
För att lära sig mer om NMEA 2000 rekommenderar vi att du deltar i våra NMEA 2000 certifieringsutbildningar. (Sök på UTB-N2K i sökrutan ovan för aktuella utbildningstillfällen).
Till produkterna:
Sida 1 av 2